Megszületett Lehár Ferenc magyar zeneszerző, karmester (A víg özvegy).
150 éve
Lehár Ferenc (
Komárom,
1870.
április 30. –
Bad Ischl,
1948.
október 24.)
zeneszerző,
operettkomponista,
karmester. Előadói pályafutását színházi hegedűsként kezdte, emellett egy katonazenekarban is játszott
1899-ig. Első zeneszerzői próbálkozásai kudarcba fulladtak, ezért átvette apja katona-karmesteri posztját, amelyet csak
1902-ben adott fel, amikor bemutatták első operettjét, a
Bécsi asszonyokat, amely világsiker lett, és meghatározta további munkásságának fő irányvonalát. Az igazi elismerést azonban
A víg özvegy (
1905), a
Luxemburg grófja és a
Cigányszerelem (
1910) hozta meg számára. Életének legnagyobb részét az osztrák fővárosban és rövid ideig
Berlinben töltötte, itt mutatták be nagy sikerű
operettjeit.
A századeleji operett egyik legkiválóbb képviselője, műveiben magas
igényű kompozíciós követelményekkel lépett fel, megújítva az akkor már
sablonossá merevedett
bécsi operett stílusát.
1882-ben került Prágába, ahol ismét végig kellett járnia az elemi iskolát, mivel ezúttal a
cseh nyelvet
nem beszélte. A zenekonzervatóriumban a hegedűt választotta fő
tantárgyául, tanára Bennewitz professzor volt, az intézmény igazgatója.
Zeneelméletet
Josef Bohuslav Försternél
tanult. Nyomorúságos körülmények között élt, hiszen a családjától
kapott kosztpénz csak részben fedezte szükségleteit. A helyzet
1884-ben
változott meg, amikor apjának ezredét Prágába helyezték át. Erre az
időre esnek Lehár első zeneszerzői próbálkozásai: néhány dal és egy
szonáta. A konzervatóriumban ismerkedett meg
Antonín Dvořákkal, aki a zeneszerzést tanította, és aki azt javasolta, hogy
akassza szegre a hegedűjét és szentelje magát inkább a zeneszerzésnek.
Ez azonban ellenkezett volna a konzervatórium szabályaival, így Lehár
magánleckéket vett Zdeněk Fibich zeneszerzőtől. Amikor a konzervatórium
igazgatója ezt kiderítette, választás elé állította Lehárt: vagy felhagy
a magánórákkal, vagy távozik az intézményből. Mivel már csak egy éve
maradt a tanulmányainak befejezéséig, Lehár a maradás mellett döntött.
1885-ben sikerült kiadót találnia (a
bécsi Hofbauer cég) a G-dúrban komponált
Sonate à l'Antique-jára. Apja ezt bemutatta
Johannes Brahmsnak, aki elismerően nyilatkozott az ifjú tehetségről és szonátájáról. A felcseperedett
Lehár Antalból
apja szintén muzsikust akart faragni, ezért beíratta Ferenc mellé a
konzervatóriumba. Antal azonban a katonai pálya iránt érdeklődött, majd
amikor a család
1887-ben Bécsbe költözött, beiratkozott a reáliskolába, majd pedig
1889-ben
a gyalogoskadét-iskolába. Így Ferenc 17 évesen ismét egyedül maradt
Prágában. 1888. július 12-én került sor a vizsgahangversenyére a
Rudolfinum nagytermében:
Max Bruch
2. hegedűversenyét adta elő zenekari kísérettel. Az előadás sikere és a
diploma megszerzése igazolták, hogy a Prágában eltöltött.
Fiatal hegedűsként mindenekelőtt állást kellett szereznie, ami nem volt könnyű, hiszen kezdő zenekari muzsikusokkal
Dunát lehetett rekeszteni. Végül az
elberfeldi (ma Wuppertal része) városi színházban sikerült elsőhegedűsi állást szereznie Ernst Gettkének köszönhetően, aki korábban a
lipcsei
színház igazgatója volt. Őt bízták meg a helyi társulat megalakításával
és a színház igazgatásával. Az év végére Lehárt előléptették
koncertmesterré. Az
1888-as esztendő végén apja hazahívta
Bécsbe,
mert zenekarában megüresedett egy szólistahely. Gettke csak azzal a
feltétellel akarta elengedni, hogy talál maga helyett másik zenészt,
mivel azonban a rövid idő miatt ez nem sikerült, Lehár elszökött, és
ezzel szerződést szegett. A felelősségre vonástól az mentette meg, hogy
besorozták. Az ifjú Lehár nagy sikerrel játszotta a hegedűszólamokat
apja zenekarában, de egyszerű zenészként nem volt lehetősége jelentősebb
művekkel találkozni, mint arra Elberfeldben lehetősége nyílt. Ebben az
időszakban ismerkedett meg
Leo Fall-lal,
akit apja tanulóként a zenekarba íratott be. Lehár a szüleivel lakott
egy szűknek bizonyuló családi házban, de mivel a közötte és apja közti
súrlódások egyre gyakoribbá váltak (valószínűleg azért, mert apja
potenciális riválist látott benne), mindössze kilenc hónapos bécsi
tartózkodás után úgy döntött, hogy megpróbál a saját lábán megállni.
Elszegődött karmesternek a
Losoncban
állomásozó 25. gyalogezredhez. Arra, hogy Lehár zeneszerzővé és
zenekarvezetővé fejlődjék, tulajdonképpen a losonci évek alatt volt
igazán lehetősége, hiszen a zenekarnak nem volt túlságosan nagy
repertoárja, és keveset is próbáltak, így Lehár minden fennmaradó idejét
a zeneszerzésnek szentelhette. Dalokat és indulókat (
Fries ezredes induló,
Pacor ezredes induló) írt és egyes darabjait sikerült is eladnia a
lipcsei Rüder és a bécsi Hofbauer kiadóházaknak.
Az első színpadi mű megalkotására
1893-ban adódott lehetősége, amikor a coburg-gothai herceg díjat tűzött ki egyfelvonásos
operára.
A szövegkönyvet az ezred egyik főhadnagya írta. Lehár különösen ügyelt a
romantikus történet hangszerelésére, azonban mindez nem volt elég a
sikerhez. A
Rodrigo nem nyerte el a díjat, sőt egy konfliktus
miatt kénytelen volt távozni Losoncról. Miután egy este zenekarával
koncertet adott a tiszti kaszinóban, egy őrnagy felkérte egy hegedűszóló
eljátszására, azonban ezt a késői órákra hivatkozva Lehár elutasította.
Az őrnagy feljelentette az ezredesnél, aki bocsánatkérésre kérte fel a
karmestert. Lehár azonban visszautasította és emiatt felmondtak neki.
Lehár Bécsbe utazott és benyújtotta a
Kukuškát az operaházhoz, azonban annak igazgatója,
Gustav Mahler válaszra sem méltatta. Mivel a
Kukuškával
szerzett tapasztalatok lehangolók voltak, elhatározta, hogy ezentúl
operettekkel próbálkozik, ám senki sem volt hajlandó egy kezdő
zeneszerzőnek szövegkönyvet írni. Végül Gustav Schmidttől, a bécsi
Ronacher-mulató háziszerzőjétől kapta meg az
Arabella, a műlovarnőt. Noha Lehár megírta a zenét, a művet sohasem mutatták be, mind a librettóját, mind a zenéjét gyengének találták.
Lehár következő operettjének története
Richard Heuberger
zeneszerzőnél kezdődik, ugyanis őt bízták meg Leo Stein és Victor Léon
közösen írt szövegkönyvének zenéje megkomponálásával. A librettó egy
korábbi francia vígjáték,
Henri Meilhac Az attasé
című darabja alapján készült el. Mivel a szerzőpáros nem volt
megelégedve Heuberger zenéjével úgy döntöttek, hogy Lehárra bízzák a
darabot. A szerződést
1905. január 2-án kötötték meg.
A víg özvegy
címének megszületéséről egy anekdota szól. Mivel az eredeti címet nem
lehetett felhasználni, a két librettista valami más után nézett. Rá is
bukkantak, amikor Lehár egy napon meghallotta, hogy Stein odakiáltotta
egy pénztárosnak, hogy
Nincs több szabad jegy a főtanácsos özvegyének! Ha legközelebb idejön, dobják ki ezt az alkalmatlankodó özvegyet! – ami németül úgy hangzik, hogy
die lästige Witwe. Lehár azonban félrehallotta a szót és elragadtatással felkiáltott:
die lustige Witwe – vagyis a víg özvegy –; megvan a cím! A víg özvegy!.
Röviddel
A víg özvegy bemutatója után
Max Kalbeck elővette és átdolgozta a
Kukuškát, melyet 1905. február 10-én mutattak be a
brünni városi színházban
Tatjana
címmel. Később a bécsi Volksoper is műsorára tűzte a darabot, és noha
az előadás a közönség soraiban nagy sikert aratott, a kritikák mégis
kedvezőtlenek voltak.
Mivel Lehár a peres ügyek miatt megvált a Brammer és Grünwald
szerzőpárostól, kénytelen volt új szövegkönyvírók után nézni, mert
esedékessé vált egy új darab bemutatója a Theater an der Wienben. Bad
Ischlben találkozott Alfred Maria Willnerrel, aki felajánlotta neki a
Végre egyedül
librettóját, amelynek furcsasága, hogy a második felvonása csak
kétszereplős volt. A közönség soraiban nem keltett osztatlan sikert,
ezért az
1914. január 30-ai bemutatót követően hamarosan le is került a színház műsoráról. A bemutató után Lehár rövid időre
Budapestre utazott, mert ismét egy plágiumperbe keveredett. Egy bizonyos Popescu úr azt állította, hogy a
Végre egyedül javarészt átvétel az őáltala írt
Az ő nevenapja
című operettből, és ezért részesedést kért az előadások jövedelméből.
Noha a bíróság elutasította a vádakat, Popescu a fellebbviteli bíróságon
is próbálkozott. Ekkor viszont Lehár úgy érezte, hogy közbe kell
lépnie, és becsületsértés címén beperelte, majd nyert az illetővel
szemben, akit pénzbírságra és börtönbüntetésre ítéltek.
A háborút követően Lehár szorult pénzügyi helyzetbe került, ugyanis vagyonát pillanatok alatt felemésztette az
infláció. Ezen felül nehéz körülmények között élt, hiszen
Bécsben annak idején hiánycikk volt a fűtőanyag. A zeneszerző alaposan megfázott, orrára pedig egy hatalmas
furunkulus nőtt, amellyel még a sajtó is foglalkozott. Lehár
1920 januárjában kényszermegoldáshoz folyamodott pénzszerzés céljából: álinterjút írt egy meg nem nevezett beszélgetőpartnerrel a
Wiener Allgemeine Zeitung számára, amelyben
Bécs legnagyobb operettkomponistájának
tituláltatta magát. Mivel a cáfolat a közlés legdiszkrétebb formája,
Lehár cáfolta azt az állítólagos rémhírt, hogy el akarja hagyni az
osztrák fővárost. Abban reménykedett, hogy e fenyegetésnek szánt álhír
révén javíthat valamit szorongatott helyzetén, hiszen amellett, hogy nem
volt fűtés, az áramot is kikapcsolták, ami különösképpen fájdalmasan
érintette, hiszen köztudottan éjszaka alkotott. Egy hibát azonban
elkövetett az álinterjú megírásakor, ugyanis az
F.L. monogrammal írta alá, amiből természetesen az olvasók kikövetkeztették, hogy saját maga írta a cikket. Végül a
Neues Wiener Journalban
megjelent egy valódi interjú Lehárral, amelyben szintén távozási
szándékát feszegette. Az újság azonban megszellőztette, hogy Lehár neve
rajta volt a bécsi operettkomponisták azon listáján, amelyet egy
New Yorkból érkezett impresszárió szívesen meggyőzött volna az
emigrációról. Ennek elsősorban gazdasági okai voltak, hiszen az
első világháborút követően az
Amerikai Egyesült Államokban megnőtt az érdeklődés a bécsi operettek iránt.
Lehár tehetségét talán Puccini jellemzése támasztja alá a legjobban, aki azt nyilatkozta, hogy amennyiben Lehár érdeklődése az operák világa felé terelődik, legnagyobb ellenfele lett volna. Karrierje kezdetén megpróbált a lírai műfajban otthonra lelni, azonban kezdeti sikertelenségei után (Rodrigo és Kukuska) inkább az operettet választotta, amely a 19. század végén, a 20. század elején Bécs
zenei életének egyik meghatározó eleme volt. Mivel az operettek iránti
igény folyamatosan nőtt és egyre-másra nyíltak az új színházak
(elsősorban Németország
területén), megindult a műfaj átmeneti hanyatlása, hiszen a bécsi
komponisták és librettisták egyre több piacképes árut próbáltak minél
rövidebb idő alatt előállítani. Ugyanakkor a zeneszerzők és a
librettisták nem mertek a Strauss dinasztia operettjeiben felállított
sablonoktól eltérni. Lehár számára az igazi áttörést, a szakítást az
operettkomponálás hagyományos szabályaitól A víg özvegy hozta meg. Az igazi újítást azonban nem a zenei anyag jelentette, hanem a librettóban feldolgozott történet: a biedermeier
álszemérem és érzelgősség eltűnt, helyét frivol nagyvárosi kötetlenség,
merészebb humor, a kapitalista álmorál, a házasság, a politika
kritikája váltotta fel.[100] Viszont a szövegkönyveinek megválasztásában Lehár nem volt túl szerencsés, azok után sem, hogy A víg özveggyel
hatalmas elismertségre tett szert. Kritikusai rendszerint méltatták
zenéjét, viszont minduntalan kihangsúlyozták, hogy a szövegkönyv
gyengeségei miatt műveinek értéke sokat vesztett.[101]
A víg özveggyel, a Luxemburg grófjával
és más műveivel Lehár igazi bravúrt hajtott végre. Sikerült újra
integrálnia az erősen megosztott nagyvárosi publikumot, amelyben az
ezoterikus, szakralizált magas kultúra mind élesebben elkülönült a
közép- és az alsó rétegek számára készült zenei tömegtermeléstől. Ennek
legfőbb bizonyítékai A drótostót, A mosoly országa valamint A cárevics,
amelyekben sikeresen építette be a népi hagyományokat illetve az
egzotikus külföldi, nem utolsósorban keleti zenei vonásokat zenéjébe.[102]
Az Osztrák–Magyar Monarchia
széthullásával a bécsi operett természetes talaja süllyedni kezdett.
Lassan a süllyesztőbe kerültek az operettszínpad bábfigurái is, a nyalka
huszártisztek, a gőgös dzsentrik, a bamba arisztokraták, a léha
nagyasszonyok. Csak a kisember maradt meg, ő azonban egyre távolabbra
került az operett közegétől. A boldog békeidőknek vége lett, s
megkezdődött ama nosztalgikusan szép korszak legjellemzőbb és
legsikeresebb zenés színpadi műfajának, az operettnek a hattyúdala. Az
operett addig uralkodott, amíg a társadalom alappillérét a polgári
középosztály alkotta. Ennek egyik jó példája Lehár utolsó operettje, a Giuditta.[103]
Az 1920-as évektől kezdve, részben ifjúkori vonzódása miatt az opera műfaja iránt, részben pedig Richard Tauber, népszerű tenoristával való találkozása miatt, rendkívül igényes daljátékokat írt (Paganini, A cárevics, Friderika, Giuditta).
Híres nagyságok szomorú szerelmi történeteit zenésítette meg, vagy
éppen kora embereinek törékeny, változékony sorsát állította a történet
középpontjába.[102]
Lehár,
Kálmán Imre és
Leo Fall
voltak a bécsi operett ezüstkorszakának (1900–1920 között) meghatározó
egyéniségei, az ő operettjeiket játszották a leggyakrabban a helyi
színházak és kabarék.
Kommentáld!