Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Lehoczky Zsuzsa 80 éves! Beszélgetés a művésznővel!
„A pályám eleje attraktív volt, a mostani pedig bölcs.”
Július 18-án ünnepli 80. születésnapját Lehoczky Zsuzsa, Kossuth- és
kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, a Budapesti Operettszínház
örökös tagja, a 20. századi operettjátszás nagy korszakának meghatározó
személyisége. Varázslatos egyéniségével, fantasztikus tánctudásával,
csodás énekhangjával, remek humorával és kitűnő színészi játékával
lenyűgözte a szakmai és a nagyközönséget egyaránt. Ma is a játék élteti,
úgy érzi, akkor érdemes felkelni, ha aznap este előadása van. Minden
szerepéhez színészként nyúlt már pályája legelejétől, a figura igazsága
és a színpadi hitelesség érdekli. Végtelenül boldog, ha valaki nem csak a
My fair Lady Elizájaként emlékszik rá. Úgy véli, mindent megkapott a
sorstól, mindent elért a pályán, csak az fáj, hogy a régi játszótársak,
már nem lehetnek mellette.
Lehoczky Zsuzsa 1936. július 18-án született Szegeden. Édesapja
ezredesként szolgált a hadseregben, 1942-ben halt meg. A háborút
követően a család nehéz anyagi körülmények között élt. A fiatal lány
színház iránti érdeklődése igen hamar utat talált. 11 évesen már a
Szegedi Nemzeti Színház színpadán játszott a Lehotay Árpád rendezte
Szentivánéji álomban. A német különórák helyett pedig a szomszédos
zeneiskolába járt titokban, ahol szolfézst és éneket tanult. 1949-tól
táncosként a szegedi színház társulatának hivatalosan is tagja lett. Már
szubrettként szerződött Kaposvárra, ahol mindössze egy évadot töltött
(1956/57), majd visszatért Szegedre, ahol pillanatok alatt sztár lett.
1962-ben a Budapesti Operettszínház hívta, ahol azóta is tag.
Emlékezetes alakítást nyújtott többek között A mosoly országa, a
Csárdáskirálynő, a Maya, a Leányvásár, a Bál a Savoyban, a Mágnás Miska
című operettekben. Legutóbbiban ma is látható, csakúgy mint a Lili
bárónőben, az Isten pénze című musicalben, vagy a Csínom Palkóban. A
legtöbben mégis a My Fair Lady Elizájaként emlékeznek rá. Prózai
színészként is rangos feladatokat kapott, rengeteg televíziós műsorban
és több filmben is szerepelt. Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas
színművész, Érdemes és Kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának
örökös tagja. 1993-ban Déryné-díjat kapott, a Magyar Köztársasági
Érdemrend Tisztikeresztjével 1995-ben tüntették ki, 2007-ben a magyar
operett napja alkalmából életműdíjat vehetett át az operettszínházban.
Hogy vagy?
Nem mondom, hogy nem gondolkodtat el a nyolcvanas szám, mert van mit
gondolkodni rajta: milyen szép volt, milyen jó volt, milyen szép kor ez.
De az a baj, hogy a mondat végén ott a „t”, a múlt idő. És a jövő? Nem
tagadom, gyűlölöm az elmúlás gondolatát is. Nem azért, mert a lányomon
kívül olyan borzasztó nagy teher lenne itt hagyni mindent, nem. Csak jó
élni. A pályán mindent elértem, azt befejezettnek tekinthetem. Ugyan
játszom vadul, mert – nagy szavak ezek – az éltet. Akkor érdemes reggel
felkelni, ha este előadásom van. Az életritmusom nyolcvan év alatt ehhez
szokott. 11 éves korom óta vagyok színpadon. Az első szerepem a
Szentivánéji álomban Mustármag volt a szegedi színházban. Eleinte
táncoltam, voltam például a Fekete hattyút a Hattyúk tavában, 1955 óta,
vagyis közel hatvan éve pedig színészkedem.
Hogy jött a váltás? Ki „fedezett fel”?
Csúnya dolog, amikor az ember jót mond magáról, de nem tudom másként
megfogalmazni. Úgy gondolom, hogy volt valami fajta aurám a táncosok
között is és azt fedezte fel Sallós Gábor rendező. Már táncosként is
kaptam kisebb szerepeket, de amikor 1955-ben őt Szegedről Kaposvárra
hívták főrendezőnek, megkérdezte tőlem, nem volna-e kedvem vele menni
szubrettnek. Igent mondtam. Rögtön a Csárdáskirálynő Stázijával kezdtem,
utána jött a Mosoly országából Mi. Abban az évadban, 1956-ban került
oda Németh Antal, a Nemzeti Színház korábbi igazgatója is. Ő elindított
egy stúdiót, ahol mi, fiatalok színészmesterséget, mozgást,
beszédtechnikát tanultunk. Na de kik!? Ott volt Tordy Géza és Csurka
László is. Mégis csak egyetlen évadot töltöttem Kaposváron. Amikor
kitört a forradalom, rohantam haza anyámhoz Szegedre. Egy tejszállító
kocsi elhozott Pestig, elmentünk a tejelosztóba – a mai napig tudom, hol
van – és ott átültem egy másik tejes kocsira, amelyik elvitt Szegedre.
Nagyon rendesek voltak. Akkor már ott is maradtam, bár az évadot még
végigjátszottam Kaposváron.
Táncosként mentél el és szubrettként tértél vissza. Milyen volt akkor a szegedi színház?
Mindig is rangos színház volt. Akkoriban Vaszy Viktor volt az igazgató.
Őrületes sikereket csináltunk. Domján Edittel a világon mindent
eljátszottunk. A Koldusoperában például ő Polly volt, én meg Lucy. Aztán
1962-ben az egyik előadás közben telefonon kerestek Pestről, hogy
szeretnék, ha én lennék Rátonyi Róbert partnere a VIT-en (Világ Ifjúsági
Találkozó – a szerk.), amit abban az évben Helsinkiben rendeztek. Nem
akartam hinni a fülemnek. Engem? Szegedről? Rátonyi mellé? Igen.
Boldogan elvállaltam. Rátonyi eleinte kicsit húzta a száját, de aztán
nagyon jól kijöttünk, nagy sikerünk volt. Még egy finn dalt is
megtanultunk. Egyébként ott ismerkedtem meg későbbi férjemmel, Tichy
Lajossal is. Majd jött a telefon, Szlovák László, a Fővárosi
Operettszínház igazgatója ajánlott szerződést. Nem lehetett nemet
mondani! 54 éve vagyok az Operettszínház tagja. Gondolj bele, milyen
borzasztó komoly dolog ennyi ideig egy helyben lenni! Igaz, sok
színházban játszottam az évek alatt, mint a Madách Színház, a Játékszín,
a Budapesti Kamaraszínház, de akkor is.
Nem volt nehéz beilleszkedni? Olyan sztárok mellett játszani, mint Honthy, Latabár, Feleki?
Nem. Öntudatos voltam és megvolt bennem a fiatalság szemtelensége is.
Amikor egy késő este megérkeztem Szegedről Pestre, a kolléga, aki
felhozott, az Operettszínháznál tett ki. Az épület csodálatosan ki volt
világítva, meseszép volt. Ott álltam előtte és azt mondtam magamban:
„Perceken belül az enyém lesztek. Jöttem, láttam, győzni fogok!”
Pimaszul bíztam magamban. Persze ehhez nyilván hozzájárultak a szegedi
sikerek is. De az biztos, hogy maximálisan tisztelettudó voltam a nagy
művészekkel. Volt például egy jelenetem Latabárral a Liliben, ahol
fölemeltem az ujjamat szöveg közben, és amíg ő beszélt, úgy kellett
tartanom.
Miért?
Úgy gondolta, hogy az elvonja róla a figyelmet. Én azt képzeltem, hogy
biztos úgy húztam vissza az ujjamat, hogy arra oda kellett figyelni… Ma
már senki sem él közülük, csak én. Amikor rám jön a pesszimista
hangulat, beülök a nézőtérre, és rájuk gondolok. Csoda édes volt mind.
Felekit szerettem a legjobban. Fantasztikus színész volt.
Ki volt a partnered?
Nagyon hosszú ideig Rátonyi Róbert. Egyszer megbetegedett. Akkoriban még
nem volt kettős szereposztás. Este A mosoly országa volt műsoron.
Zsúfolt ház. Valaki azt mondta, az énekkarban van egy fiatal színész,
aki jól táncol és énekel, és tudja a szerepet. Utólag mondom: okos volt.
Azért van az a színházi babona, hogy ha leesik egy szövegkönyv vagy
példány a földre, rálépünk, nehogy valaki felvegye és megtanulja. Ő
megtanulta. És kiválóan eljátszotta aznap este Hatfaludy szerepét. Ami
váratlan volt, az egyik számban cigánykereket vetett. Ilyen akrobatikus
figura korábban még soha nem volt. Óriási sikert aratott. Úgy hívták,
Németh Sándor. Később aztán nagyon sokat játszottunk együtt.
Mi volt az első darab, amiben az Operettszínházban színpadra léptél?
Bágya András Három napig szeretlek című zenés játéka, amit Simon Zsuzsa
rendezett. Este 7-kor kezdődött a nyilvános főpróba. Időben ott
szerettem volna lenni, ezért nem akartam gyalogolni. A Madách tér
környékén laktam albérletben, de fogalmam se volt, hogy kell eljutni a
színházba BKV-val. A főbérlőm azt tanácsolta, menjek a kisföldalattival,
és amikor bemondják, hogy Opera, szálljak le. Nagyon furcsálltam, hogy
nem mondják az „Operát”, pedig a főbérlő azt állította, nincs messze.
Egyszer csak mindenki szállt kifelé. Végállomás. A másik irányba
szálltam fel! Így aztán csak ¾ 7 körül értem be a színházba. Simon
Zsuzsa a lépcső tetején várt, nem szólt semmit, csak a szeme villogott.
Milyen volt az eltelt 54 év?
Voltak benne nagyon szép pillanatok, és persze csalódások is, nem sok.
Nem azért, mert nem kaptam meg egy szerepet, épp ellenkezőleg, rám
osztottak valamit, de bármit csináltam, olyan rossz voltam benne, hogy
őrület. És ezt tudtam. Ez rettenetes érzés volt. Most visszagondolva
egyébként talán nem is volt több abban a szövegben. Mindent megadott
nekem a jóisten. Csodálatos szerepeket játszhattam, fantasztikus
partnerekkel. Örülök, amikor nem csak a My fair Lady jut valakinek
eszébe rólam, hanem mondjuk a Tündérlaki lányok is. Azt hiszem, minden
igazgató szeretett, én legalábbis így éreztem. Németh Sándor a partnerem
volt, Szinetár Miklóst még Szegedről ismertem, ott rendezte a
vizsgaelőadását. És aztán Kerényi Miklós Gábor lett az igazgatóm. Ő volt
az, aki felterjesztett Kossuth-díjra, de még nem tudtam, megkapom-e.
Szinetár Miklóssal egy fogadáson találkoztunk, és ahogy elmentünk egymás
mellett csak odaszólt félvállról: „Megkaptad!” és mentünk tovább. Ő
ugyanis benne volt abban a bizottságban, akik a díjakról döntöttek.
Mindenkit szerettem, vagy most már így emlékszem. Kero igazgatása alatt
csodálatos éveim voltak. Mindig gondolkodott abban, hogy milyen, a
koromnak megfelelő feladatot tudna rám bízni. Még szerepet is íratott
nekem. Most Lőrinczy György az igazgatóm, aki pedig nagyon közel kerül a
színészekhez. Módot ad rá, hogy beszélgessük az esetleges problémákról,
és arról, hogy van a lelkünk, a szervezetünk. Ez különösen jól esik.
Azt mondod, a mai napig a színpad éltet. Mi ad még mindig kedvet és erőt a játékhoz?
Nem tudom. Az Isten pénze című darabban van egy rész, ahol reppelünk,
mögöttünk a táncosok. Az egyik előadás után odajött az egyik fiú, és azt
mondta: „Te mit táncoltál itt össze! Őrület! Ezt nem hiszem el! Hogy
bírod?” Azt csinálom, amit ők, persze a saját figurámnak megfelelően:
nem olyan precízen, nem olyan magasra a lábam, de mégis csak azt.
Kerényi ritkán szokott dicsérni, de a reppelésért nagyon oda volt. Az
előadás alatt 200 fokon égek. Nagyon jó szerep, imádom. Amikor vége van,
felmegyek az öltözőbe, jó húsz percet csak üldögélek, és csodálkozom,
hogy nem járókerettel megyek haza, olyan fáradt vagyok. De aztán
elmúlik. Nem tudom, mi életet. Megint csak nagy szavak jutnak eszembe: a
hivatásszeretet, vagy hogy engem erre jelölt ki a jóisten. Nem tudom.
De azt tudom: játszani szeretnék, ameddig bírok.
Sokat változott az operett és a műfaji követelmények az eltelt évtizedek alatt?
Sokat. Alapvetően a színjátszás és az operett színpadi megjelenítése
változott meg. Akkoriban mindenki gyönyörűn énekelt, de más nem igen
történt, álltak egyhelyben és többnyire a karnagy felé fordulva
énekelték, hogy „Szeretlek, szeretlek”, miközben a partner mellettük
állt. Ez ma már elképzelhetetlen. Az operettben is nagy hangsúlyt kap a
színészi átélés, a szerepformálás. Ebben a változásban Keronak óriási
szerepe van, amiért mi nagyon hálásak vagyunk. Ő volt az úttörője annak,
hogy az operett játszás méltó helyet kapjon a színházi palettán, ma is
érthető és élvezhető legyen és ebben nagyon nagy eredményeket ért el.
.
A te játékod mai is korszerű, friss, érvényes.
Úgy gondolom, mindig meg tudtam újulni a kor követelményeinek
megfelelően. Az ember valahogy asszimilálódik az életkorához, a
karakterek gesztusaihoz, kifejezésmódjaihoz. A pályám eleje attraktív
volt, a mostani pedig bölcs. De amit játszom, az ma is ugyanolyan
mutatós, csak az adott szerepnek és kornak megfelelő.
A színháznak és a TV-nek köszönhetően ti hatalmas sztárok voltatok. Hogy éltétek ezt meg?
Ez valahogy olyan magától értetődő volt. Rengeteget játszottunk, szinte
minden darabban benne voltunk, természetes volt, hogy esténként ott
álltak a rajongók a művészbejárónál, vagy hogy az utcán felismertek. Nem
régen vetítették a Duna TV-ben a Rohan az idő című öt részes zenés
műsort. Hatan voltunk benne állandó szereplők, és hozzánk jöttek adásról
adásra a vendégek. Benne volt például Máté Péter, Felföldi Anikó,
Bessenyei Ferenc, Kalmár Magda, Mensáros László. A hat embert összehozni
napközben lehetetlen volt, ezért éjszaka forgattunk. A felvétel után
hazamentem. A férjem általában még aludt, mert a Baróti örökké
ellenőrizte őket, hogy eleget pihennek-e, hiszen a focipályán nem
lehetett összeesni, gólokat kellett rúgni. Akkor már megvolt a lányom,
reggelit adtam neki, elkísértem az iskolába, aztán újra haza,
letussoltam, és mentem a próbára. Úgy emlékszem, hogy délután főztem is
és talán aludtam egy kicsit, nem tudom. Ez három-négy hétig ment így.
Nem tudom, hogy bírtuk.
A My Fair Lady volt az első musical Magyarországon, amit 1966-ban
mutatott be a Fővárosi Operettszínház Seregi László rendezésében. Ez
itthon egy teljesen új, idegen műfaj volt. Hogy boldogultatok vele?
Megkínlódtuk. Minden tekintetben. Egész más énekstílust és színészi
játékot kellett megtalálnunk. A ’Jaj cica’ meg a ’Te rongyos élet’ után
ez valami teljesen más volt. Ráadásul én külön megszenvedtem a cockney
szlenggel. Elkezdtem őzni, mint a szegediek. Egyébként a szögeides
beszédet Németh Antal irtotta ki belőlem Kaposváron. Aztán rájöttem,
hogy nincs szükség akcentusra, csak egy nagyszájú, nagyhangú
szegénylányt kell játszani. De rengeteget segített Zsüti (G. Dénes
György dalszövegíró – a szerk.). Volt, amikor éjjel kettőkor hívott fel
és azt mondta: „Ne azt mondd, hogy csudijó, hanem hogy tsudijó”. Sok
könnyembe, sok kínlódásba került ez a szerep, de végül összejött. Nagyon
nagy segítséget jelentett Básti Lajos, aki nem oktatott, csak a
szemembe nézett a jelenetek alatt. Hú, de nagy dolog volt! Sokan féltek
tőle, de én ezt nem tudtam, így nem is féltem tőle. Ő pedig kedvelt
engem. Állítólag nem köszönt be a partnereinek, amikor megérkezett este a
színházba, ezért nagy szó volt, hogy hozzám mindig bekopogott az
öltözőbe: „Jó estét!” és ment tovább, nem várt választ.
A próza soha nem csábított?
Játszottam a Kaktusz virágában, Haumannal és Garassal a Napsugár
fiúkban, Moldova György Az ifjú gárda című színművében, Parti Nagy Lajos
Ibusár című darabjában, vendégeskedtem a Madách Színház Forgószínpad
című előadásában, amit Huszti Péter rendezett. Psota Irén és Bencze
Ilona játszotta a két főszerepet. Jó munka volt. Huszti fantasztikusan
tudta terelgetni a színészeket anélkül, hogy dirigált volna. Színészként
adta az instrukciókat. Az egyik főpróbán lehajoltam és mögöttem egy
léc, amelyik kitámasztja a díszletet, elindult, kijött belőle egy csavar
és fejbevágott. Napokig fájt a fejem, ha bevettem gyógyszert, ha nem.
De nem vettem róla tudomást. A lányom annyira aggódott, hogy végül a
próbára jött be és onnan vitt el az orvoshoz. A koponya és agyhártya
közti rész egy pici helyen bevérzett, mint mondjuk egy nyújtott lencse,
akkora volt. Két hetet töltöttem a Honvéd Kórházban, infúziót kaptam és
mindennap CT felvételt készítettek a fejemről. A színház úgy döntött,
hogy elhalasztják a bemutatót, megvárnak, amíg meggyógyulok. Ez szép
gesztus volt. Ennyit a prózáról. De én a zenés darabban is színészként
működöm, igyekszem értelmesen, nem öncélúan, a partnerre figyelve
játszani. Ezzel persze nem vagyok egyedül. Minden jó színész így
csinálja.
Nehéz volt a váltás? Amikor már nem lehetett szubrett szerepeket játszani?
Nehéz bizony. 38 éves voltam és 48 kiló, amikor eljátszottam a Mária
főhadnagyot. Virág Jóska volt a partnerem. Álltam a körfüggöny előtt az
első felvonásbeli menyasszonyi ruhámban, amikor meghallottam, hogy egy
kolléga beszélget a függöny mögött. „Nahát, tudod, ehhez pofa kell, hogy
valaki ilyen idősen eljátsszon egy tizennyolc éves menyasszonyt!” De
állítom neked, nem volt igaza. Mégis elgondolkodtam rajta. Ha benne
felötlik ez a gondolat, akár igaza is lehet. Másnap felmentem az
igazgatóságra és visszaadtam a szerepet. Hazajöttem, és itthon
emésztettem magam: Igaza van, de nekem is igazam van. Nem megsértődtem,
hanem átgondoltam egy véleményt. Bánatomban felszedtem néhány kilót, a
tükröket a lakásban letakartam, hogy ne lássam magam. Ez az állapot
eltartott egy évig. Amikor is azzal hívott az igazgató, hogy el kell
játszanom Cecíliát a Csárdáskirálynőben. Azt mondta: maga visszaadta a
18 éves szerepet. Hát akkor tessék, játssza el Cecíliát, egy kicsit
idősebb magánál. Így kezdődött az átállás. Nem volt könnyű, mint ahogy
ez a nyolcvan év sem az.
Arra nem gondoltál, hogy az emlékeid megírd?
A jelenkor érdekel. Meddig tart az utókor? Az ember három év után
megszűnik, elfelejtik. Én mindig azt mondom, még a rossz élet is jobb a
Farkasréti temetőnél. Pláne ha valakinek, mint nekem is, nem hogy nem
rossz, de nagyon szép életem volt.
A társulat tagjai zárt körben július 18-án köszöntik Lehoczky
Zsuzsát. A Budapesti Operettszínház a művésznő 80. születésnapja
tiszteletére egy rendkívüli, évadnyitó Mágnás Miska előadást szervez
2016. szeptember 12-én, ahol pályatársai, tisztelői és rajongói körében
ünneplik meg Lehoczky Zsuzsa 80. születésnapját. A különleges estére a
színház számos meglepetéssel készül. Online jegyvásárlás ide kattintva!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!