Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
napokban múlt tizenöt éve, hogy Kelen Tibor hangja utoljára felcsendült
Budapesten. Nem tudom, kinek az ötlete lehetett annak idején a Zsidó
Nyári Fesztiválon kántorkoncertet tartani, de arra tisztán emlékszem,
hogy a hatalmas Dohány utcai Zsinagógában egyetlen tűt sem lehetett
leejteni a forró kora őszi estén. A többi közreműködőből számomra nem
sok maradt meg, azon az estén csak Őt hallgattuk. Egy számunkra már rég a
legendák világában élő művészt, akinek néhány ránk maradt felvételét
(két áriát a Rigolettóból és egy lemezoldalnyi részletet A
cigányprímásból) feltétel nélkül csodáltuk. Az élmény hibátlan volt.
Músoron egyházi énekek mellett operaáriák is szerepeltek. Nem úgy
énekelt, mint egykor, egészen más helyen és hangképzéssel szólaltatta
meg a az ismerős áriákat. Akkor még igen keveset tudtam a kántorok
egészen speciális énekiskolájáról, mely évszázadokig elzárva
háborítatlanul virágzott – az operai énekmesterekkel párhuzamosan. Kelen
Tibor ebből az iskolából adott felejthetetlen leckét.
A kalandos életű művész pontosan hetvenöt éve, 1937. szeptember 18-án született Budapesten. Anyai ágon az egyik híres kántordinasztia a Stern-család leszármazottjaként. Első énekmestere az Országos Rabbiképző zsinagógájának egykori főkántora, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola énektanára, Feleki Rezső volt. (Az ő növendékei közé tartozott Sudlik Mária, Berczelly István és Kelen Péter is.) Részt vesz a nagy bel canto tenor, Tito Schipa pesti mesterkurzusán. Igen fiatalon, huszonkét évesen kerül az Operaházba, ahol 1959-ben a Bohémélet Parpignolaként debütál. Ekkor veszi át a színház igazgatását a legendás Nádasdy Kálmán, akinek természetesen az utódnevelésre is gondja van. Már az első évadban tíz apró szereppel szoktatja a színpadhoz a pályakezdő tenort. Ehhez a következő szezonban hat újabb csatlakozik, közöttük A rózsalovag Olasz énekese. A nagy kiugrás 1961 őszén következik, amikor Ágai Karola partnereként a Lammermoori Lucia Edgardoját énekli. Nádasdy ezután sem engedi el a művész kezét, az egyre szaporodó főszerepek mellett olyan együttesekben is kipróbálhatja a muzikalitását és zenei biztonságát, mint A nürnbergi mesterdalnokok Vogelgesangja. Látszólag jó időben került a varázslatos hangú ifjú az Operaházhoz. Simándy József ekkoriban gyakran van külföldön, Ilosfalvy Róbert is kifelé kacsingat, Udvardy Tibor pályája vége felé közeledik, az együttes még nem heverte ki az 1956-os veszteségeket, s bár azóta több művészt kipróbáltak, a tenorhiány állandó. Kelen Tibort nem kívánják beskatulyázni. Lírai és spinto szerepeket egyaránt kap, köztük A mantuai herceget és Lamberto Gardelli legendás Tell Vilmos-premierjének Arnoldját. A karrier látszólag töretlen, 1965 nyarán mégis úgy határoz, hogy sokakhoz hasonlóan ő is külföldön próbál szerencsét.
Rossini: Tell Vilmos - Palócz László, Kelen Tibor és Horváth László, Erkel Színház, 1963
Sorra járja Európa operaházait, a Scalába is eljut. 1967-ben Kanadába költözik, majd két évvel később New Yorkba teszi át székhelyét. A Traviata Alfrédjaként debütál a New York City Operában, majd elénekli Rodolfot és Almaviva grófot is. Ekkoriban a ház másik tenorja bizonyos Plácido Domingo. A Metropolitan Zsinagóga 1971-ben díjat alapított Morton Baum emlékére, melyet minden évben a legígéretesebb tenoristának ítélnek oda, az 1000 dollár első boldog tulajdonosa Kelen Tibor lett. Nem sokkal később feladja operaénekesi karrierjét, először a torontói B'nei Israel Beth Davida zsinagóga, majd a New York-i Beth El in Cedarhurst templom kántora lesz. Itt szolgál több mint húsz évig, 2001 április 28-án hunyt el agyvérzésben. Mindössze hatvanhárom évesen.
Egy operaházi legenda szerint, amikor öccse, Kelen Péter, mint reményteljes tenorista megjelent az Operaházban egyik meg nem nevezett idősebb fachtársa azt mondta a büfében: Na, meglátjuk, hogy a kis Kelen lesz-e akkor tenorista, mint a bátyja. Péter így válaszolt: „Nem, de akkora senki sem lesz.” A neves művész többet visszaköszönni sem volt hajlandó. Sajnos nagyon kevés felvétel maradt ránk, mely igazolhatná Kelen Péter állítását. Sok nagyszerű tenorista fordult meg Budapesten az elmúlt fél évszázadban, de Kelen Tibor gyönyörű olvadékony és áradó hangjának kevés párja akadt.
Kelen Tibor operaházi szerepei: 1959/60: Bohémélet – Parpignol, Fidelio – 1. fogoly, Pillangókisasszony – Tiszt, Bajazzók – 2. pór, Aki hűtlen pórul jár – Nencio, Traviata – Komornyik, Aida – Hírhozó, Ory grófja – Lovag, Három a kislány – 2. utcai énekes, Bihari nótája – dalbetét. 1960/61: Rigoletto – Borsa, A trubadúr – Ruiz, A rózsalovag – Olasz énekes, A bolygó hollandi – Kormányos, Bajazzók – Beppo, Trisztán és Izolda – Az ifjú hajós hangja. 1961/62: A nürnbergi mesterdalnokok – Vogelgesang, Lammermoori Lucia – Edgar, Manon Lescaut – Lámpagyújtogató, A cigánybáró – Ottokár, Francia saláta – Curzio, Rigoletto – A mantuai herceg, Brankovics György – Gergő. 1962/63: Tell Vilmos – Arnold, 1963/64: A végzet hatalma – Don Alvaro, Szerelmi bájital – Nemorino, 1964/65: Márta – Lyonel, Fidelio – Jacquino
|
|
Varga Nikolett 2 hete új videót töltött fel:
Varga Nikolett 2 hete új videót töltött fel:
Varga Nikolett 2 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!