Operett: Farkas Bálint operetténekes

Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3921 fő
  • Képek - 3683 db
  • Videók - 6234 db
  • Blogbejegyzések - 642 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Operett klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3921 fő
  • Képek - 3683 db
  • Videók - 6234 db
  • Blogbejegyzések - 642 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Operett klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3921 fő
  • Képek - 3683 db
  • Videók - 6234 db
  • Blogbejegyzések - 642 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Operett klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3921 fő
  • Képek - 3683 db
  • Videók - 6234 db
  • Blogbejegyzések - 642 db
  • Fórumtémák - 52 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Operett klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

  2008.09.19. 

Hagyományunk védelmében

Beszélgetés Farkas Bálint operett-bonvivánnal

– Zeneszerető családban nőtt fel a járokszállási házban?

– Igen, apám nagyon szeretetett mulatni, s ennek pedig nélkülözhetetlen eleme a zene. Egy étteremben húzatta a cigánnyal az operettdalokat, és a magyar nóta gyöngyszemeit. Mikor elszaladt az idő, és már várták otthon, cigányzenészekkel adatott szerenádot édesanyámnak; bocsássa meg kimaradását. Ezért szoktam így kezdeni életrajzomat: Jászárokszálláson születtem, mulatós állatorvos fia vagyok.

– Gyermekkorában elvitték színházba?

– Édesapám havonta elkísért a fodrászhoz, s frissen nyírt frizurában, jól fésülten elvittek vagy az Operettszínházba, vagy a Vidám Színpadra. Hallatlan élményt jelentett számomra, ha Németh Marika a színpadról rám nézett. Ennél nagyobb élményben csak akkor volt részem, amikor már színészként egy kétszemélyes darabban játszhattam a primadonnával.

– Az Állategészségügyi Főiskolára járt. Állatorvos akart lenni?

– Apám óhajának tettem eleget, mikor jelentkeztem ebbe az intézetbe. Elvégeztem a főiskolát, de nem doktoráltam le. Édesapám mellett szereztem gyakorlatot. A nyári szünetekben segítettem az állatok gyógyításában.

– Hogyan lett ebből színészet, s Operettszínház?

– Mindig színész szerettem volna lenni. Az egész életemet színészkedéssel töltöttem. Amikor édesapám nem volt otthon, hozzánk jöttek bejelenteni, hogy hová menjen ki az állatot meggyógyítani. Mikor még nem tudtam írni-olvasni, apámnak eljátszottam, hogy kik kerestek fel minket. Múltak az évek; már főiskolás voltam, mikor az Oktogonon láttam egy plakátot, hogy a színház felvételt hirdet. Akkor már szórakoztató jelleggel harmonikáztam, zongoráztam, énekeltem az Állategészségügyi Főiskola hallgatóiból létrejött zenekarban. Jelentkeztem a stúdióba, és fel is vettek. Apám ezt nem vette jó néven, mert azt szerette volna, ha átveszem a praxisát. Nem tudom az okát, de az akkori főrendező, Vámos László látott bennem fantáziát. Egy újságíró azt írta: Vámos László „farkas-vakságban” szenved. Valóban Vámos rám osztotta a West Side Story férfi főszerepét, a Bóni grófot, Noszti Ferit és a Mosoly országa Ferijét.

– Kik tanítottak a színház stúdiójában? A teátrum rendezői, vezető színészei?

– Színészek nem oktattak. Tanított Bródy Tamás, a színház karmestere, Szilágyi Bea, Páger Antal felesége és Montágh Imre volt a beszédtechnika-tanár. Néha Feleki Kamill is felügyelte a helyzetgyakorlatokat.

– Kamill bácsi beszédhibás volt, mégis rajongott érte a közönség.

– A titok az egyéniségében keresendő. Sokszor eszembe jut: Jávor Pált, Sárdy Jánost, Latabár Kálmánt, Feleki Kamillt felvennék-e ma a Színművészetire. Valószínűleg eltanácsolnák őket a pályáról.

– Rögtön egy főszereppel mutatkozott be. Nem érezte úgy, hogy bedobták a mély vízbe?

– Azt sem tudtam mi az a mély víz, hiszen olyan eufóriában voltam attól, hogy egy színpadon lehetek olyan nagyságokkal, akikhez még szólni sem merek. Rátonyi Robinak köszönni sem mertem. Amikor jött, mindig félreálltam a folyosón, nehogy útjában legyek. Egyszer megkérdezte tőlem, miért nem köszönök neki. Azt feleltem: nem merek. Ezután megitta velem a pertut. Hályogkovács módjára énekeltem, játszottam mindazzal a fantasztikus örömmel, hittel, ami elzárta előlem a rosszindulatú megjegyzéseket és a negatívumokat.

– Mi is a West Side Story? Musical, vagy rockopera?

– Egy olyan klasszikus musical, ami nagyon nehezen tört utat nálunk a ’70-es években. Amerikai egyetemisták Coca-Cola mámorban fetrengenek – ez az előítélet élt a darabbal szemben. Nagyon sokat harcolt az Operettszínház azért, hogy megkapja a jogot. Amikor késéssel kezdődött a főpróba, elterjedt: letiltották a darabot, azért nem megy fel a függöny. A darab karmestere, Bródy Tamás, aki főleg a klasszikus zenét ismerte, nagy örömmel, hatalmas akarattal dirigálta a művet. Olyannyira, hogy az előadás végére könnybe lábadt a szeme…

– Melyik műfaj állt közelebb önhöz?

– Nem tudok választani a musical és az operett között. Nálam a játék öröme a döntő. Az, hogy minden este más-más valaki bőrébe bújhatok bele. Ez olyan, mintha képes lennék reinkarnálódni. Egy ilyen beleélésnek szórakoztatónak kell lennie. Ha ebben én nem hiszek, akkor a közönség számára nem vagyok hiteles.

– Régebben azért több operettet játszottak az Operettszínházban, mint musicalt. Most más az arány. A bevétel miatt változott meg a műsorpolitika?

– Egy ember ízlése határozza meg a műsorpolitikát. Az eredmény: nincs üres nézőtér. Ennek egyik oka lehet, hogy az alapokat Németh Marikáék és a Latabárok idejében nagyon jól rakták le. A másik ok: a kíváncsiság az új darabok iránt. Szerintem a két műfajt nem szabad keverni, mert mind az operettnek, mind a musicalnek megvan a maga kulturális fogyasztói rétege. Sajnos ma az operettnek nincs meg a klasszikus tisztelete. Az lenne az üdvös, ha az operettet a média újra divatba hozná.

– Hogyan?

– Vasárnaponként a tv operettet közvetítene, s a szünetben interjúkat készítene a művészekkel. Akkor nem tartanánk ott, ahol jelenleg. Meggyőződésem: tudatosan csúfolják meg az operett műfaját. S ez már politika, mert esetünkben egy hungarikumról van szó. Ha ezt a műfajt gyengítik, akkor velünk is ezt teszik. Minél jobban ránk erőszakolják a külföldi kultúra elemeit, annál jobban elveszítjük gyökereinket, hagyományunkat. Akik rálegyintenek az operettre, és annak ismerete nélkül lenézik azt, beállnak azok mögé, akik tudatosan rombolják művelődéstörténetünk egy darabját.

– Jómagam nem tartom az operettet a magas kultúra részének, ám a műfaj előadásához szükséges a hangi adottság. Emlékszem egy kaposvári Csárdáskirálynőre, mikor a bonviván szerepét egy énekelni nem tudó színésznek adták. A Vígszínházban pedig Alföldi Róbert és Eszenyi Enikő énekelt el egy Kálmán-operett részletet. Ez nem a műfaj megcsúfolása és nevetségessé tétele?

– Dehogynem! A kérdés: kik engedik ezt, s miért? Ha egy olyan emberre bíznák a Mona Lisa bemutatását, aki pipát rajzol az alak szájába, és sapkát a fejére, akkor azt mondhatják: mi ebben a szép? Ha nem az eredetit mutatják be, hanem annak perverz változatát, akkor a nagyközönség magától a műfajtól fordul el. Nem a színészeket kell hibáztatni, hanem azokat, akik engedik a kártevőket működni.

– Régebben előfordult, hogy a színészért, s nem a darabért ment a publikum az Operettbe?

– Az sosem volt mindegy, hogy mit játszik a színház, de az igaz: nagyon sokat számított, hogy ki szerepel a darabban. Ha az igazgató meg tudott nyerni egy Karády-volumenű színészt, akkor biztos volt a telt ház.

– Azt mondják, hogy anno több volt a színpadon az egyéniség, mint korunkban, amikor csak jó mesteremberek vannak. Egyetért ezzel?

– Ennél a kérdésnél megint azt kell megvizsgálni, hogy ki választja ki a színészeket. Addig tart egy-egy színész megdolgozása, míg a beléje fektetett pénz és energia nem térül meg. „Sztárgyárak” működnek, melyek „gépre teszik” a nem létező képességgel rendelkező egyéneket, majd „tartósítják” őket. A néző nem tud mit tenni: legfeljebb átkapcsol egy másik csatornára. De legtöbb esetben ott is csak ezeket a figurákat látja.

– Említette a pénz megtérülését. Lehet-e piacképes az operett, illetve egy színház?

– Egy hatalmas teátrum működtetéséhez az önkormányzati - és magántámogatás nélkülözhetetlen. Maga a műfaj piacképes is lehet bizonyos esetben. Vannak olyan kiváló kollegáim, akik egy társulatba verődve járják Németország városait, s eljátsszák eredeti nyelven Kálmán műveit.

– Olvastam, hogy rendezett is operetteket.

– Nagyon szeretem visszahozni azokat az apró kis csodákat a színpadra, amelyek eredetileg is benne voltak a műben. Sajnos ma már nem tartanak értelmezési szüneteket sem két mondat között.

– Több operettet modernizálnak a színpadon. Híve ennek a módszernek?

– Ahogyan nem lehet modernizálni a régi klasszikus szobrászat remekeit, pl. a Piètát, ugyanúgy nem lehet ezt megtenni az operettekkel sem. Egyesek – parancsra – a szöveget is átírják, mert a régi unalmasnak lett titulálva. Így lesz Hagymási Péter a Hajmásiból. Mindez azt a célt szolgálja, hogy nevetségessé tegyék azt a felnőtteknek szóló mesét, amit operettnek hívunk. Az operett ezt az életérzést sugallja: szép emberek, szép ruhában, szép helyeken szépen énekelnek. Vannak még érző emberek, akik hasonló hangulatba kerülnek. Mintha dúdolászna a lelkük. Manapság egyre kevésbé találkozunk ezzel az érzéssel. Régebben többet mosolyogtunk, kedvesebbek voltunk egymáshoz. Nem úgy kezdődött a beszélgetés: nem élek jól. A bárokban nem hallunk az asztaloknál nevetést, sőt odáig jutottunk, hogy még óvodákban sincs gyerekzsivaj.

– Az egyik kereskedelmi csatornában a Jótett helyébe… c. műsort vezeti. Honnan a cím?

– Ez a műsor minden vasárnap délután jelentkezik a Budapest Tv-ben. Egyszer egy tankolás alkalmával elnéztem a bankjegyeket és így jóval többet fizettem a kelleténél. A pénztárosnő utánam szólt, s visszaadta a különbözetet. Megkérdeztem tőle: miért nem tette el? Azt felelte, hogy ő ilyet nem tesz, mert becsületes. Amikor beültem az autóba, azon gondolkoztam: ez a világ mégsem annyira romlott, s vannak még jó emberek. Felhívtam a Budapest Tv vezetőjét, s azt mondtam neki, hogy indítsunk egy olyan műsort, melynek az a címe: Jótett helyébe… Ez politikamentes lenne és csak a jóról szólna. Hívjanak fel azok, akikkel jó történt. Egyik vendégem Olofsson Placid atya, bencés szerzetes volt. Ő tíz évet töltött a Gulágon. Mikor vitték ki vonattal, az utolsó hazai településnél a vagon résén kicsúsztatott egy kis levelet, melyben ez állt: „Placid atyát viszik a Gulágra, tíz évet kapott, s kérem, értesítsék az édesanyját a fenti címen.” Megkapta az édesanyja a levelet. Kérdeztem az atyát: ki volt a postás? A Jóisten – felelte. Két nap múlva levelet kaptam egy idős adonyi hölgytől, aki leírta: én találtam meg azt a kis cédulát. A tv vezetője kezdetben azt gondolta, hogy a műsor nem ér meg tíz adást sem. Azóta a Jótett… három éve megy és a 170. adásnál tartunk.

– Ez ugyanaz a műsor, melyben méltánytalanul elhallgatott, elfelejtett előadókat mutat be?

– A méltatlanságra mondok egy példát. Tavaly ünnepeltük Sárdy János színész, operaénekes születésének 100. évfordulóját. Megemlítettem a környezetemben lévő 30 éves fiataloknak, hogy Sárdyról egy emlékműsort fogok készíteni. Azt kérdezték tőlem: egy sportolóról van szó? Azért szeretném az égi játszótársakat bemutatni, újból felfedeztetni, hogy legyen egy összehasonlítási alapunk, ha a mai kulturális életben szereplőkről beszélünk. Hasonlítsák össze: kire milyen hatással van az akkori, és a mostani sztár. Sokan a mostani sztárok közül önmagában léteznek, minőségi alap nélkül.

– A fiatalabb generáció már az operettet is a nyugdíjasok műfajának titulálja. Ez a műsor főleg az idősebbeknek szól?

– Nem csak idősek a vendégeim, mert Charlie-től kezdve Nyertes Zsuzsáig sok olyan művész szerepelt a műsorban, aki a fiatalokat szólítja meg. Az biztos: az idősebb generáció tagjai könnyebben telefonálnak be egy műsorba. A fiatalság ebben a kontextusteremtésben nem partnerünk.

– Az idősebbek még ismerték a régi csillagokat. A mai sztárpaletta egyik percről a másikra változik, míg a hajdani egyéniségek sokáig tündököltek. Így az idősebbek jobban megismerhették őket. Ez is lehet az oka az ő kommunikatívabb magatartásuknak.

– Egészen biztos, hogy az idősebbeknek hiányzik a szórakoztatás régi módja. Mikor még együtt dúdoltak, éltek olyan példaképekkel, mint Szeleczky Zita, Honthy Hanna és a többiek. Őket szinte félistenként tisztelték. Ma a „sztárokat” azzal hozzák közel az emberekhez, hogy róluk zeng a bulvársajtó. Ettől még a közönség nem szereti meg, csak megszokja és megnézi őket, mert hajtja a kíváncsiság. Ettől a felkapott emberkék még nem lesznek sztárok és a kulturális élet tagjai. Nem is szórakoztatnak.

– Nem tartja gondnak, hogy egy reklámfigurát manapság jobban ismernek, mint egy legendás színészt?

– Dehogynem! Ha rám bíznák ennek a problémának a kezelését és kapnék hozzá megfelelő eszközöket is, akkor ilyen a jövőben nem fordulhatna elő.

– A tévén kívül hol láthatja Farkas Bálintot a publikum?

– Szerencsére havonta három-négy alkalommal hívnak, hogy szállodákba, vidéki kultúrházakba, kulturális eseményekre készítsek gálaműsort. Ha hívnak, megyünk. Nem csak belföldre, de a határon túl is. Kanadából, USA-ból, Ausztráliából kapok meghívást. A kinti harmadik generáció már nem igazán ismeri a nyelvet, s a művészeten keresztül akar kapcsolatot teremteni elődei kultúrkincseivel.

 

Medveczky Attila farkasbalint.jpg

Apja állatorvos volt, és őt is annak szerette volna nevelni. Ezért beiratta az Állategészségügyi Főiskolára. Mikor ott végzős volt, jelentkezett a Vámos László által indított Operett Stúdióba, ahová felvették, és a színház 1970-ben szerződtette, a West Side Story című musical egyik főszerepére. Számtalan musical és operett főszerepét játszotta. Pl.: My Fair Lady, Hegedűs a háztetőn, Irma, te édes, Chicago, Csókolj meg, Katám, A muzsika hangja. Az operettekben is rendkívül sikeres: Csárdáskirálynő, Cirkuszhercegnő, A mosoly országa, Mágnás Miska, Sybill, Luxemburg grófja, Bál a Savoyban, Piros karaván, Nebáncsvirág stb. A legnagyobbak szívesen látták partnerül, játszott Honthy Hannával, Zentay Annával, Petress Zsuzsával, Németh Marikával, Rátonyi Róberttel. Sokat jár Amerikába, Kanadába, Ausztriába, Németországba, Finnországba, ahol már rendezi is az operetteket és musicaleket. 1982-ben Jászai Mari-díjat kapott, 2000-ben a Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztjét vette át a Parlamentben. Jelen pillanatban a Cirkuszhercegnő egyik táncos-énekes főszerepét játssza a Budapesti Operett Színházban. Számtalan zenés-táncos tévé-show szereplője, most jelent meg legújabb CD-je és kazettája Szívátültetés címen.

Számtalan zenés-táncos TV showm?sorban szerepelt és szerepel idehaza és külföldön egyaránt. Az Egyesült Álamokban, Kanadában, Ausztráliában, Németországban és Izraelben rendszeresen vendégszerepel, számtalan operettet játszott és rendezett.

Címkék: farkas bálint operetténekes

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

BAGI KATA üzente 15 éve

Végre egy igazán őszinte énekes, aki nyiltan beszél arról, hogy le akarják alacsonyítani a csodás magyar operetteket, amik valóban hungarikumok! Micsoda nagy szinészek voltak a régi nagy operettszereplők! Hosszú évekig ismerte őket mindenki, pedig akkor soknak még tv-je sem volt! Minden tiszteletem Farkas Bálinté, teljesen együttértek a véleményével: nem
szabad az operettet modernizálni, nagyszerű hasonlatot alkalmazott a Pietával!
Köszönöm minden sorát.(Látta vagy fél óráig a felújított Csárdáskirálynőt, hát borzalom volt,
nem az énekesek hibája, hanem a rendezőjé!Idétlen poénok, a szövegre imitt-amott lehetett ráismerni,el is zártam, nézhetetlen volt. Nem tudom hogy lehet Eszenyit,meg
Alföldit operettbe engedni,ők nem Csárdáskirálynőben játszottak, na még csak az kellett
volna, az a nyafogó ,tájszólással beszélő Enikő, meg az a "nagy rendező" Alföldi, aki az Ember tragédiájával csúfosan megbukott) Gratulálok a művész úrnak, sok sikert!

Válasz

Simon Zsóka Mecin-Mecs üzente 15 éve

Magdika!
Köszönet ,hogy feltetted Farkas Bálint életútját,így jobban megismerhettem.Pár alkalommal én is láttam műsorát,amit az egyik TV.csatornán vezet.Remekül csinálta.Ő általa is megismertem sok elfeledett művészeket.akikkel ritkán lehet már találkozni a TV-ben.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu