Budapest, 1883. október 22 – New York,1921. december 12.
Mint
a 20. század első felének csaknem valamennyi jelentős magyar
zeneszerzője, Jacobi Viktor is a Brahms-követő német mesternél, Hans
Koesslernél végezte tanulmányait a Zeneakadémián, legalábbis
bizonyíthatóan két tanévet (1903/4 és 1904/5). Ez részben azt jelenti,
hogy Jacobi rövid időre a „klasszikus" nagyoknak, Bartóknak, Kodálynak,
Weinernek diáktársa volt – aminek történeti távlatból kétségtelenül van
némi pikantériája – másrészt, hogy ő valószínűleg a kezdet kezdetétől a
könnyű múzsának kívánt hódolni, máskülönben teljesen kijárta volna a
„komoly" zene iskoláját. Tanulmányainak idő előtti befejezésében azonban
szerepet játszhatott első mesés daljátéka 1904-ben,
A rátartós királykisasszony.
Koessler más, később az operett terén híressé vált növendékeivel
(Kálmán Imrével és Szirmai Alberttel) ellentétben tehát Jacobi már
diákkorában a szórakoztató zenés színház meghódítására készült. A kor
hangsúlyozottan nemzeti hangulatára jellemző, hogy – a név idegenségét
kerülendő – Jacobit „Jakabfi"-ként emlegette a sajtó (ez az az időszak,
amikor Weiner Leó „Vándor"-ra magyarosít és Bartók Béla vitézkötéses
atillában jár). A huszonnégy éves Jacobi sikerének értékét a magyar
operett műfajában növeli az a tény, hogy első színpadi művét (Heltai
Jenő dalszövegeire) a
János vitéz-nél alig valamivel később mutatták be.
A Koessler-osztály „komoly" és „könnyű" zeneszerzői tehát meglehetősen
hasonló célkitűzésekkel kezdték pályájukat: keresték a sajátos magyar
hangot, és szabadulni próbáltak a német zene túlzott befolyása alól.
Jacobi Viktor is ezen az úton haladt tovább a következő években
keletkezett operettjeivel (
A legvitézebb huszár, 1905;
A tengerszem tündére, 1906; és a különösen sikeres
Tüskerózsa, amelyet egy Jókai-novellából alakított Jacobi számára librettóvá Martos Ferenc, 1907-ben, és a hálás közönségréteget megcélzó
Jánoska című gyerekoperett, 1909-ben).
A magyaros divat lecsengésének s valószínűleg a korszak koronázatlan
operettdívájának, Fedák Sárinak hatására fordult Jacobi Viktor,
kortársával és barátjával Szirmai Alberttel együtt a modern táncoknak
nagyobb teret adó angol tematikájú és fajtájú operett felé. Ennek az
eszménynek jegyében keletkezett a
Leányvásár, Jacobi első,
nemzetközi visszhangot kiváltó operettje (1911). Különös, ám mégis
logikus módon Jacobi Viktor nem a bécsi operett-metropolisz felé
fordult, hanem – meghallva egy még csak pirkadó tánczenekorszak hangját –
London felé vette útját. Következő nagy operettjét, a
Szibillt
„Musical Comedy" műfaji megjelöléssel Budapest után Londonban tűzték
volna műsorra 1914-ben, ám a háború kitörése megakadályozta Jacobi
karrierjét az „ellenséges" oldalon álló Szigetországban. 1915-ben
Amerikába menekült, ahol az orosz tárgyú
Szibill 1916-ban New
Yorkban egy csapásra híressé tette Jacobi Viktor nevét. Itt azonban a
zeneszerzőnek már kevés időt szánt a sors, hogy – esetleg – meghódítsa a
Broadwayt. Halálos betegen tért vissza – búcsúzni – Európába, majd –
barátai tanácsa ellenére - ismét New Yorkba utazott, meghalni.
Batta András
Kommentáld!