Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operett klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operett klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Megkezdődtek az idei Szegedi Szabadtéri Játékok megaprodukciójának, a Cigányszerelemnek a próbái. A Budapesten megtartott olvasópróbán a rendező, Béres Attila megaprodukciót és munkás, ám jó hangulatú nyári munkafolyamatot ígért az ország népszerű sztárjainak és a kiváló operistáknak. A nézőket sűrű nyírfaerdő, gyönyörű kalotaszegi ruhák és izgalmas zenei megoldások fogadják majd a Dóm téren - tájékoztat a Szabadtéri Játékok hírlevele.
Pénteken Budapesten tartották a Cigányszerelem - a 2009-es Szegedi Szabadtéri Játékok nyitóprodukciójának - olvasópróbáját.
Fényes Szabolcs
(Nagyvárad, 1912. ápr. 30.–Bp., 1986. okt. 12.): zeneszerző. Zenei tanulmányait Siklós Albertnél végezte. Maya c. operettjének (1931) sikere után 1931-től 1934-ig Berlinben az UFA filmgyár megbízásából Fényes Péter néven dolgozott, többek között néhány dalt is komponált Zarah Leander számára. Hazatérését követően 1935-től műveit rendszeresen sikerrel mutatták be a zenés színházak. 1942-től 1949-ig és 1957–1960 között a Fővárosi Operettszínház ig.-ja, 1949–1957 között a Vidám Színpad zenei vezetője volt.
|
|
Eisemann Mihály karmester, zeneszerző, a könnyűzene kiváló művelője 1898. június 19-én született a Bács megyei Paripáson. A Zeneakadémián Kodály, Weiner és Siklós tanítványa volt. Mivel a diploma megszerzése után karmesteri szerződést nem kapott, a Várnegyedben helyezkedett el - kávéházi zongoristaként. Itt született legnagyobb sikerű operettje, a Bástyasétány 77, amely több mint ezerötszáz előadást ért meg Magyarországon.
Első operettjét, a Miss Amerikát 1929-ben mutatta be a Fővárosi Operettszínház.
William Somerset Maugham Zenés vígjáték
Fordította:: Nemes László
Zene: Nádas Gábor
Dalszöveg: Szenes Iván
Somerset Maugham egyik legnépszerűbb színműve, az Imádok férjhez menni Nádas Gábor és Szenes Iván musical változatában évtizedek óta sikerrel szerepel színpadjainkon. Viktória imád férjhez menni: úgy tudja, férje, Bill meghalt az I. világháborúban, ezért újra férjhez megy, mégpedig elhunyt férje barátjához, Freddie-hez. Mi történik akkor, ha az „elhunyt” első férj egyszer csak hazaállít és kiderül, hogy Viktória már Freddie felesége?
|
Életrajza:
Adatok:
1905- hegedülni tanul, de átvált zongorára
1915- Varga Vilma tanítványa lesz
1917- Felvételt nyer a Zeneakadémiára, s az egyetem Jogi Karán is tanul
1923-27 bárzongorista, felfedezi Harmath Imre
1927- "Szeret-e még", és "Lesz maga juszt is az enyém" az első országos slágere
1929- Első operettjét bemutatják, "Miss Amerika" címen
1930 - "Alvinczi huszárok" operett
1931 - "Zsákba macska" operett, "Hyppolit a lakáj" filmbetét dalok, "Die Schwebende Jungfrau" német film zenéje
1932 - "Egy csók és más semmi" operett
1933 - "Kísértetek vonata" - film kísérőzene
1934 - "A cirkusz csillaga", "Én és a kisöcsém", "Vadvirág" operettek
1935 - "Ezüstmenyasszony" operett, és az "Es flüstert die Liebe" című Osztrák/Magyar film zenéje
1938 - "Kávé habbal" operett
1939 - "A Miniszter barátja" és a "Vadrózsa" c.
Abigél a Napkeltében / Első rész
Napkelte 2008. 03. 24. - Somogyi Szilárd, Vágó Zsuzsi, Vágó Detti, Udvaros Dorottya, Nádasi Veronika, Mészáros Árpád Zsolt, Homonnay Zsolt, Bálint Ádám,
Abigél Napkeltében / Második rész
Napkelte 2008. 03. 24. - Somogyi Szilárd, Vágó Zsuzsi, Vágó Detti, Udvaros Dorottya, Nádasi Veronika, Mészáros Árpád Zsolt, Homonnay Zsolt, Bálint Ádám,
Abigél a Napkeltében / Harmadik rész
Napkelte 2008.
Hegedűs a háztetőn(Fiddler on the Roof, 1971)
Pénze Tevjének, a tejesembernek nincsen, de van három eladó lánya. Ez pedig kész csoda, ha nem sikerül megfelelő férjet találni nekik. És a buta fruskák mind pont olyanba szeretnek bele, akibe nem kéne! Mit tehet egy zord atya, ha egyszer vajból van a szíve?
A 20. század első évtizedében játszódó történet egy ukrajnai, zsidók és oroszok lakta faluban, Anatevkán játszódik. A főszereplő, Tevje, a szegény tejesember (Hájim Topol) és asszonya, Golde (Norma Crane) egy tradicionális világot képviselnek, amelyben a férfi, az apa szava a döntő, s az értékrendet e hagyományos családeszmény, a zsidó közösség és vallás előírásai határozzák meg.
Eisemann Mihály | |
Paripáson, a németlakta bácskai faluban született 1898. június 19-én. A zene iránti rajongás nála is gyermekkorban kezdődött. Édesapja kántortanító volt, aki megtanította kottát olvasni, majd tíz éven keresztül zongoraleckéket adott gyermekének. Tizenhét évesen Varga Vilma, Liszt Ferenc egykori tanítványának növendéke lett. Az érettségi után természetesen Budapesten folytatta tanulmányait. Párhuzamosan járt a Zeneakadémiára és a Jogi Egyetemre. Olyan mesterek tanították, mint Kodály Zoltán, Weiner Leó vagy Siklós Albert. |
15 éve | Makkainé Zana Irma | 1 hozzászólás
(Bp., 1923. febr. 18.–Bp., 1992. okt. 8.): színész. 1941–42-ben Rózsahegyi Kálmán színiiskolájába járt, majd a Zak-n folytatott hegedűtanári tanulmányokat. Közben revüszínházakban, varietékben lépett fel. 1945–1949 között játszott a Fővárosi Operett-, a Művész, a Magyar, a Vígszínházban, a Pódium Kabaréban, a Modern Színházban. 1949-től 1971-ig a Fővárosi Operettszínház, 1971-től haláláig a Thália, ill. Arizona Színház tagja volt, miközben más színházakban is vendégszerepelt.
Jacobi Viktor (Bp., 1883. okt. 22. – New York, 1921. dec. 12.): zeneszerző. 1903–1905 között volt a Zeneak.-án Koessler János zeneszerzés-növendéke, Szirmai Alberttel és Weiner Leóval együtt. Még tanulóévei alatt (1904) mutatták be első, Jakabfi Viktor néven írt operettjét, A rátartós királykisasszonyt. Ettől kezdve egészen 1914-ig majdnem minden évben egy-egy új operettel jelentkezett, leggyakoribb szövegírója Martos Ferenc volt. Sikereinek csúcspontját jelentette a Leányvásár (bemutatták 1911-ben a Király Színházban Rátkai Márton és Fedák Sári közreműködésével) és a Szibill (1914), amelyekkel nemzetközi hírnevet szerzett.
15 éve | Kovács Istvánné Mária Magdolna | 0 hozzászólás
Rendezvény kezdete: 2009. június 11., csütörtök Rendezvény vége: 2009. június 18., csütörtök Makó, Hagymaház, Szabadtéri Színpad |
Maugham-Nádas-Szenes: Imádok férjhez menni
|
Makó - A makói Hagymaház szabadtéri színpada idén június 20-án, 24-én és 26-án nyolcadik alkalommal ad otthont az operettfesztiválnak.
A magyar operett rövid története
Az operett, mint műfaj magyarországi megjelenése Huszka Jenő Bob herceg-ének bemutatójához és a századfordulóhoz kötődik. Huszka első két előadása, az említett Bob herceg és az 1903-as Aranyvirág óriási siker lett, a csúcsra mégis két évvel később, a Gül Baba bemutatójával jutott fel.
Viharos sebességgel tört előre az operett, ekkor lett népszerű nemzeti csalogányunk, Blaha Lujza is. Ő volt a magyar operett első sztárja - Az eleven ördög és a Suhanc nagy sikerű előadások voltak a párizsi mintára szépülő Pest-Budán.
Hazánkban a századfordulón kezdte hódítását, Franciaországban a "Champs-Élysées Mozartjának" köszönhetően már a tizenkilencedik század közepén nagy divattá vált az operett műfaja. A zenés betétekkel tarkított színielőadások az 1900-as évek elejének legnépszerűbb előadásait adták a pest-budai közönségnek - egyszersmind lehetőséget teremtettek a magyar nyelv megerősödésére egy kulturálisan meglehetősen zavaros periódusban. Kodály Zoltán és Bartók Béla komolyzenei karrierjének árnyékában nem volt könnyű ismertté válni a szórakoztató zene területén, Lehár Ferenc és Kálmán Imre operettjei így is világhírűek lettek. |
Az operett mint modern műfaj, mint a polgári középosztály győzelmének hírvivője, az 1850-es években született Párizsban. Legitim szülőatyja Jacques Offenbach volt.
Az operett
Az operett kirobbanó sikerét három sajátosságának köszönhette.
Elsősorban a friss, szellemes-dallamos zenének, amely befogadta az opera szép szólóit, duettjeit, kvartettjeit, kórusait, de kerülte, sőt gúnyolta a fellengzős pátoszt, a mesterkélt drámaiságot. Népszerűségét fokozta a tánczene és a folklorisztikus motívumok beépítése.
Magyar operett a Monarchia széthullása után
Az Osztrák–Magyar Monarchia széthullásával (amelyet két évszám, 1916: Ferenc József halála és 1918: a Habsburg-birodalom háborúvesztése reprezentál) a bécsi operett természetes talaja süllyedni kezdett.
Lassan a süllyesztőbe kerültek az operettszínpad bábfigurái is, a nyalka huszártisztek, a gőgös dzsentrik, a bamba arisztokraták, a léha nagyasszonyok.
Csak a kisember maradt meg, ő azonban egyre távolabbra került az operett közegétől; már nemcsak sligovicával tiltakozott, hanem sztrájkokkal és tüntetésekkel is.
Huszka Jenő a legnépszerűbb zeneszerzők egyike volt, ki egy véletlen kapcsán került a figyelem középpontjába.
Huszka Jenő |
A véletlen pedig annak volt köszönhető, hogy a Népszínház igazgatója - ötleteiből kifogyva - épp nem tudott milyen darabot színpadra vinni, így kénytelen-kelletlen, de Huszka fiókban lapuló operettjét mutatta be. Mondani sem kell, a siker óriási volt!
Az 1875. április 24-én Szegeden született Huszka Jenő, a magyar operett egyik megteremtője volt.
|
Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Zerkovitz Béla és Johann Strauss legismertebb dalaival ünnepelt a Budapesti Operettszínház sztárcsapata 2008. október 24-én. Hat esztendeje hagyomány ugyanis, hogy Lehár Ferenc halálának, s Kálmán Imre születésének évfordulóján ünneplik a magyar operettet: 2002 óta hivatalosan a Magyar Operett Napja október 24.
A Nagymező utcai teátrumban az esten részletek hangzottak el a nemrégiben hatalmas sikerrel felújított Csárdáskirálynő előadásból, mely turnéjáról, Tokió, Róma, München, Salzburg és Prága után tért vissza ismét a magyar fővárosba, a Pesti Broadway-re.
A közönség egyveleget hallhatott A Bajadérból is, valamint az összes ismert sláger felhangzott a Marica grófnőből is.
Vajon mi a titka az operett töretlen népszerűségének? Minden bizonnyal a romantika, a vidámság és az elegancia együttese, de a dallamos zene, a pompás díszletek és a csillogó kosztümök is hozzájárulnak az évszázados népszerűséghez. A dalokat a magyar színjátszás kiemelkedő alakjai előadásában hallgathatja meg. Az összeállításban felcsendül Kálmán Imre Csárdáskirálynőjének minden betétdala, amely mellett nem maradhatnak ki Huszka Jenő és Lehár Ferenc örökzöld dallamai sem.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Utolsó hozzászólás